20 januari 2015

De zoete waarheid: de haat-liefde verhouding met fruit en groente

Door Dominique Flink

Groente en FruitDe zoete waarheid: de haat/liefde verhouding met fruit en groente

Scholen die meedoen met het Europees Schoolfruit programma ontvangen 18 weken lang drie stuks groente/fruit per leerling per week.  De aanbeveling is om 2 stuks fruit en 200 groente per dag te eten, maar waarom wordt dit dan toch vaak niet gehaald?

Zelf vind ik het ook lastig om 2 stuks fruit en 200 gram groente per dag te halen. Het fruit eet je lekker weg, maar 200 gram groente op je bord is toch wel veel voor het oog.

Om de aanbevelingen toch te halen geef ik graag 10 tips voor 10:00.

10. Variatie is goed.
Het is niet alleen lekker om veel verschillende soorten fruit en groente te eten, maar ook goed voor je smaakontwikkeling.

9.  Het kan in weinig tijd.
Een banaan, mandarijn, kleine appel, een stuk komkommer, wat cherrytomaatjes of een wortel gaat snel in je tas.

8. Mix match.
Je kunt soorten fruit mixen en dat samen in een bakje doen.

7. Doe samen de boodschappen.
Gezellig samen boodschappen doen. Dan kan je zelf groente/fruit uitkiezen die je wilt eten.

6. Vergeet de groente niet.
Rauwkost, zoals stukjes wortel, komkommer, paprika en tomaatjes zijn ook lekker gezond voor tussendoor. Een portie voor het tienuurtje is al snel 50 gram.

5. Denk ook aan de lunch.
Extra rauwkost kan ook lekker zijn bij de lunch of een bakje yoghurt met fruit.

4. Een stuk fruit met water.
Slimste keuze voor tien uur: een echt stuk fruit en water.

3. Doe mee!
Zet thuis de fruitschaal in zicht i.p.v. de snoeptrommel. Zo krijgt iedereen meer fruit binnen.

2. Gebruik een goed bewaardoosje.
Een goed bewaardoosje is goud waard. Want beurs fruit ziet er gewoon niet aantrekkelijk uit om op te eten. Tegenwoordig kan je overal leuke bewaardoosjes kopen om fruit/ groente in te bewaren.

1. Fruit en koek: geen concurrenten!
Het is normaal om fruit en groente te eten. Koek is geen juiste vervanging voor als je geen fruit of groente wilt eten.

een ananas en een peer
appels, kiwi`s en nog heel veel meer

https://www.euschoolfruit.nl/nl/schoolfruit.htm

 

Wat vind jij van dit schoolfruit voorstel?

Noem in het commentaarveld hieronder jouw mening.

Als dit artikel interessant is voor mensen in jouw netwerk, wil je het dan ‘delen’ door op één van de social media knoppen hieronder te klikken?