Een rustige nacht

dromenWe dromen vooral als we licht slapen en onze geest betrekkelijk actief is. Dromen kunnen helpen om bepaalde gebeurtenissen te verwerken, om iets te leren, om stress te ontladen en ze laten ons vooral zien wat onze geest doet met bepaalde emoties.  Als je zorgeloos en ontspannen slaapt, weerspiegelt dat in je dromen en wordt je prettig wakker.

Voor ouders is het interessant waar kinderen over dromen, omdat dromen iets vertellen over hoe het kind zich voelt.

Zes tips die voor een rustige nacht zorgen.

1. Tel niet van te voren hoeveel uur je nog kan slapen. Zelfs tijdens een slapenloze nacht ben je veel langer vertrokken dan je denkt.

2. Zorg voor voldoende beweging.

3. Probeer je volledig te ontspannen.

4. Ga niet slapen, nadat je net hebt gegeten.  Als je nog wat wilt eten voordat je ga slapen, houd het dan bij iets lichts, zoals een bakje yoghurt.

5. Zorg voor een slaapkamer waar jij je fijn voelt.

6. Zorg voor goede temperatuur in de slaapkamer. Een temperatuur tussen de 16 en 18 °C wordt aanbevolen.

Een ontspanningsoefening uit het boek van ‘’De betekenis van dromen’’          

Ga lekker ontspannen liggen en stel je voor hoe je wegzinkt in het matras. Span nu je tenen aan en tel langzaam tot vijf. Laat los en voel hoe ze ontspannen. Doe dit vervolgens ook met je kuiten, je billen, je buik etc. en je eindigt met je hoofd. Alle kans dat je zo vertrokken bent.

Fijne dromen, heerlijke gouden dromen!

Hoe zorg jij voor een rustige nacht?

Noem in het commentaarveld hieronder uw aanvullende tip. Om kinderen dromen te laten hebben die voor een heerlijke nacht zorgen, ben ik benieuwd naar  tips.

Als dit artikel interessant is voor mensen in jouw netwerk, wil je het dan ‘delen’ door op één van de social media knoppen hieronder te klikken?